SREĆNO!
120 godina od štrajka rudara u Senjskom rudniku
Industrijska revolucija i primena parnih mašina stavlja u prvi plan ugalj kao energent u industriji. U Srbiji, izgradnja Topolivnice u Kragujevcu, koju je trebalo obezbediti kvalitetnim visoko kaloričnim gorivom, dovodi i do otvaranja Senjskog rudnika mrkog uglja 1853. godine, na osnovu odluke Rudarskog odeljenja Ministarstva finansija Kneževine Srbije.
Posle pripremnih radova, u izdanku ugljenog sloja otkopano je prvih 26.320 oka, odnosno 33,7 tona uglja, i otpremljeno Topolivnici 12. maja 1854. u 98 kiridžijskih kola. Puštanjem u rad pruge Beograd – Niš, 1884. godine, potrebe za mrkim ugljem znatno su povećane pa je, da bi se olakšala dostava uglja, 1892. izgrađena pruga uskog koloseka Senjski rudnik – Ćuprija. Zbog svog strateškog značaja Senjski rudnik je, osim u jednom kraćem periodu (1869–1874), uvek bio u vlasništvu države.
Otkopavanje uglja počivalo je na manuelnom radu, rudari nisu imali zaštitnu opremu, koristili su svoju odeću – gunj, šubaru, opanke itd. Na dan Svetog Prokopija 1893. dogodila se jedna od najvećih nesreća u rudnicima Srbije, kada je cela smena ostala pod zemljom. Od tada se 21. jul obeležava kao dan sećanja na stradale kamarate.
U Senjskom rudniku je 6. avgusta 1903, na pedesetogodišnjicu rudnika, došlo i do prvog organizovanog štrajka rudara, a povod je bilo otpuštanje sa posla trojice kamarata. Nakon devet dana štrajka, rudari su izborili povratak svojih drugova na posao, ali i kraće radno vreme i besplatan olaj za svetiljke. U čast ovog događaja, 6. avgust proglašen je 1955. godine za Dan rudara Srbije, i od tada se svečano obeležava.